::: در حال بارگیری لطفا صبر کنید :::

نام کاربري : پسورد : يا عضويت | رمز عبور را فراموش کردم


تعداد بازدید : 258
نویسنده پیام
hossien
آفلاین



ارسال‌ها: 24
عضویت: 6 /7 /1392
تشکر کرده: 2
تشکر شده: 3
نقد و بررسی فیلم Don\'t Breathe ( نفس نکش )
مشکل "سگ های جنگ " کمدی سیاهش نیست یا نه حتی این که ساختارشکنیِ دقیق و بدبینانه ای نسبت به تدارکات و فساد نظامی دارد. بلکه عدم پویایی و سطحی بودن شخصیت ها باعث از نفس افتادن این محصول شده است. روش "تاد فیلیپس"، کارگردان "خماری"، شبیه "مارتین اسکورسیزی" می نماید. اگرچه فیلم اشارات واضحی به "صورت زخمی" اثر "برایان دی پالما" دارد، ولی به نظرمی رسد "مایلز تلِر" در نقش دیوید پاکوز تلفیقی از هنری هیل در "رفقای خوب" و جردن بلفورت در "گرگ وال استریت" باشد. هرچند اسکورسیزی توانسته بود که تناقضات شخصیتی "هیل" و "بلفورت" را به زیبایی به نمایش بگذارد، اما "فیلیپس" قادر نبوده این تعادل را در کاراکتر "پاکوز" برقرارکند. شخصیت "دیوید" می توانست ترکیب جالبی از جذابیت و خشم داشته باشد، اما به طرز غیرقابل قبولی بی مزه است. "سگ های جنگ" را می شد با داستان گیراتری نسبت به این چیزی که هست تصورکردامااین گونه نیست و شاهد انحراف از داستان هستیم.

داستان فیلم براساس واقعیت است. "دیوید" بعد از گذشت 10 سال از آخرین ملاقات با بهترین دوست دوران دبیرستانی اش، "افرایم دایوِرُلی (جونا هیل)"، دوباره با او دیدار می کند. طی این مدت، مسیر زندگی این دو با هم تفاوت داشته . "افرایم" یک دلال اسلحه ی در حال پیشرفت و "دیوید" متخصص ماساژدرمانی است. هنگامی که "دیوید" مطلع می شود نامزدش "ایز (آنا دی آمس)" باردار است، می کوشد تا شرایط بهتری برای او و فرزند توراهی شان مهیاکند و بالاجبار پیشنهاد تجارت با "افرایم" که روز به روز ایده هایش مشکوک، پیچیده و خطرناک تر می شود را می پذيرد. دیوید و افرایم، پس از عقد یک قرارداد عظیمِ تسلیهات نظامی دولتی با یک شخصیت نه چندان شریف (بردلی کوپر) که هرجور رابطی در دست وبالش است، برای خود اعتباری کسب می کنند. دیوید در کشمکش با وجدانش به دنبال راهی برای فرار از این تجارت است درحالی که افرایم روز به روز بدتر می شود و به بقیه خیلی راحت تر خیانت می کند.

شوخ طبعی "سگ های جنگ" ناشی از پوچی موقعیت های خاص و فیلمنامه اش است (به شیوه ی طنزپردازی "آدام مک کی" در فیلم برتر "کسری بزرگ" چندان بی شباهت نیست). "جونا هیل" که در طول این سال ها نقش عجیب کم نداشته، در این فیلم عجیب ترین نقشش را تا به امروز بازی کرده است. دافعه ی بیننده نسبت به شخصیت افریم گواهی است بر توانایی های این بازیگر. "مایلز تلِر" برای نقشش انرژی صرف کرده اما چه فایده که شخصیت او پرداخت خوبی ندارد. او می کوشد تا حالت دمدمی مزاجیِ دیوید را که برآمده از فیلمنامه است به شکل جذابی ارائه کند اما تلاش او تقریبا بیهوده است.

شاید مغشوش کننده ترین جنبه ی "سگ های جنگ " این باشد که باورنکردنی ترین جنبه های روایت داستان، واقعی است که برگرفته از مقاله ی چاپ "رولینگ استون" و متعاقبا از کتاب "گای لاوسون" است. این فیلم حاصل داستان پردازی معمولی آمیخته با "بر اساس یک داستان واقعی" است (که دیالوگ هایی پیش پا افتاده و سکانس هایی نه چندان قوی دارد). اگرچه این ساختار روایی فراگیر فیلمنامه، چشم اندازی از ناکارآمدی دولتی را به ما نشان می دهد اما متاسفانه آن هم نکته ی جدید و شگفت آوری نیست. اگرچه این نکته متقاعدکننده¬تر از پرداخت شخصیت ها از آب درآمده است و همین را می توان عدم کنترل صحیح کارگردان "فیلیپس" برشمرد. یک اثر موفق اکشن-کمدی-درام این گونه نیست. فیلم به تحقیر بروکراسی دولتی که به مردانی چون افرایم و دیوید پر و بال می دهد، روی آورده است در حالیکه بیننده برای لذت بردن از آن به چیزی سوای این نیاز دارد. این بخشی از علت نارضایتی بیننده است. مخاطبی که به جای رضایت از یک تجربه ی داستانی باارزش، ناامیدانه با یک اثر مبهم مواجه می شود.
"وقتی که کسی رو از دست می دی

همه شمع ها...همه دعاها...

نمی تونن این حقیقت رو عوض کنن که تتها چیزی که برات باقی می مونه یه سوراخ و یه خلاء بزرگ تو زندگیته که قبلاً یه نفر که بهش اهمیت می دادی اونو پرکرده بود ...

ویه تیکه سنگ...با یه تاریخ تولد حک شده روش که مطمئنم اون هم اشتباهه! "
دوشنبه 15 شهریور 1395 - 18:00
وب کاربر ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش



تازه سازي پاسخ ها



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش :
صفحه اصلی | انجمن | ورود | عضویت | خوراک | نقشه | تماس با ما | طراح

این قالب توسط سایت روزیکس طراحی شده است و هر گونه پاک کردن لینک طراح پیگرد قانونی دارد !